Algemene voorwaarden

DE PENDELREIS

Het vertrek is altijd in de ochtend. Het is zeer belangrijk dat u zich houdt aan de opstapplaats en -tijd zoals vermeld op uw ticket. Alle bussen komen naar Maarheeze, ongeacht of u over moet stappen of niet. De zogenaamde ‘rechtstreekse’ bussen komen dus ook naar Maarheeze voor een korte stop en/of het ophalen van de catering. Met twee ervaren chauffeurs en een host(ess) aanvaarden we de reis. Er  wordt regelmatig gestopt bij wegrestaurants voor een sanitaire stop of een maaltijd (exclusief). Gedurende de avond wordt er een leuke film vertoond. Laat op de avond volgt nog een korte stop, waarna de nacht wordt ingegaan. De aankomst op de plaats van bestemming  is telkens in de loop van de volgende dag, afhankelijk van uw bestemming ’s morgens of ’s middags. De vertrektijd vanuit uw vakantiebestemming naar Nederland ontvangt u ter plaatse.

STOELINDELING

Behoudens de servicelijnen krijgen alle passagiers tijdens de (pendel)reis een vaste stoelplaats toegewezen. Bij uw reservering bent u in de gelegenheid een voorkeur voor een bepaalde stoelplaats door te geven. Wij delen de stoelplaatsen op de volgende wijze in: er wordt gekeken naar de opgegeven preferenties. Mochten er in één bus meerdere preferenties opgegeven zijn voor dezelfde stoelplaatsen dan worden deze toegewezen aan degene die het eerste geboekt heeft, tenzij dit, om organisatorische redenen, b.v. een oneven aantal passagiers, niet mogelijk is. Mocht uw preferentie niet gehonoreerd worden, besef dan dat de stoelen één of twee rijen naar voren of naar achteren hetzelfde zitten. De bemanning van de bus is niet bevoegd om stoelplaatsen te wijzigen en moet de gemaakte indeling handhaven. Het heeft dan ook geen zin om hierover in discussie te gaan of een klacht in te dienen bij onze organisatie. Deze worden nimmer in behandeling genomen. Houdt er rekening mee dat ook minder mobiele personen een plaats op het bovendek toegewezen kunnen krijgen. Immers, indien wij door omstandigheden genoodzaakt zijn een enkeldeks touringcar in te zetten zullen alle passagiers gebruik moeten maken van een trap. Wanneer u met vrienden, familie of kennissen samen wilt reizen kunt u dit als preferentie opgeven, wij kunnen het echter alleen garanderen indien u op dezelfde boekingsbevestiging staat.

EXTRA STOEL

Bij beschikbaarheid is het altijd mogelijk om een extra stoel bij te boeken. Dit kan u veel comfort geven indien u met een oneven aantal personen reist en de derde persoon liever niet naast een “onbekende” reiziger wil zitten of wanneer het in verband met uw postuur comfortabeler is om twee stoelen tot uw beschikking te hebben. De kosten van een extra stoel zijn gelijk aan een busretour. Wij willen u tevens attent maken op onze First Class stoelen, welke breder zijn dan de Royal Class stoelen. 

BAGAGE

  • Per persoon mag u maximaal meenemen:
  • 1 koffer (80x70x30cm) maximaal 20 kg + 1 tas handbagage

Enkel op aanvraag, dit moet vermeld staan op uw boekingsbevestiging, zijn de volgende hulpmiddelen mogelijk:

Inklapbare rolstoel – rollator – (kinder)buggy. Bij de moderne touringcars zoals door ons ingezet, wordt steeds meer ruimte gereserveerd voor het comfort van de passagiers en het milieuvriendelijk aspect van de gebruikte motoren. Door het gebruik van schoonwater toiletten, extra koelkasten, roetfilters, AdBlue tanks enz. neemt de bagagecapaciteit bij elke nieuw type touringcar af. Het is dan ook geen onwil dat wij de maximale afmeting/gewicht benadrukken, maar pure noodzaak. Met inachtneming van bovengenoemde maten en gewichten is het voor de chauffeurs nog vaak een hele prestatie om alle bagage in het daarvoor bestemde ruim te krijgen. Zaken die wij dan ook absoluut moeten weigeren zijn: huisdieren, scootmobiels, fietsen en te grote, zware koffers. Ondanks dat de chauffeurs zo zorgvuldig mogelijk omgaan met de bagage, kan het voorkomen dat er schade ontstaat aan de bagage, aangezien alles op elkaar wordt gestapeld. Daarom raden we u aan om geen kostbaarheden, zoals laptops e.d. in uw koffer te plaatsen. Opgelopen schade aan bagage kunt u nooit bij ons declareren. 

OPVRAGEN VAN UW BUSNUMMER?

Voor uw eigen gemak kunt u daags voor vertrek (na 16.00 uur) telefonisch contact met ons opnemen. Gelieve uw factuurnummer bij de hand te houden. Dit geldt uitsluitend voor de pendelreizen, en dus niet voor de Solmar specials. 

BOEKEN EN DAN?

Na uw reservering ontvangt u een boekingsbevestiging. Het is uitsluitend mogelijk om per kamer één factuur te maken. Dit betekent automatisch dat één van de reizigers hoofdpersoon is en dus aansprakelijk voor de gehele reservering. Kijk a.u.b. goed na of alle gegevens juist zijn, zo niet neem dan onmiddellijk (dezelfde dag) contact op met ons kantoor, zodat we het alsnog kosteloos kunnen wijzigen. Lees ook voor u boekt even de belangrijkste punten op deze pagina’s, zodat er later geen misverstanden kunnen ontstaan. Misverstanden kunnen een basis van onnodige ergernis zijn, en dat is zeker niet onze bedoeling. Bij uw bevestiging ontvangt u tevens 2 acceptgiro’s, één voor de aanbetaling, onmiddellijk te voldoen, en één voor de restantbetaling welke 4 weken voor vertrek in ons bezit dient te zijn. Bij boekingen binnen 6 weken voor vertrek ontvangt u 1 acceptgirokaart voor het totaalbedrag en deze moet per omgaande overgemaakt worden. Ongeveer 1 week voor vertrek ontvangt u de reispapieren, met daarin de opstapplaats en vertrektijd.

LAST MINUTE BOEKINGEN EN AANBIEDINGEN

Bij last-minute boekingen (binnen 3 weken voor vertrek) en aanbiedingen is het meestal zo dat het aanbiedende hotel haar resterende vrije kamers aan meerdere reisorganisaties in Europa aanbiedt. Hierdoor kan het voorkomen dat, in geval van grote toeloop, meerdere reserveringen gelijktijdig bij een hotel binnenkomen. In dat geval wordt u in een duurder of gelijkwaardig hotel geplaatst zonder dat u hiervoor moet bijbetalen. Het is niet altijd mogelijk u hiervan vooraf op de hoogte te brengen.

KORTING 3e/4e PERSOON EN KINDEREN OP DE KAMER

De percentages staan vermeld in de prijslijst. Hierbij staat ook per hotel een bepaalde leeftijdscategorie vermeld. Tot en met deze leeftijd berekent het desbetreffende hotel de kinderkorting. De dag van aankomst is bepalend voor de toe te kennen korting. De hotelier kan hier een controle op uitvoeren. Voor kinderen of personen die boven deze leeftijdscategorie vallen berekent het hotel de derde en/of vierde persoonskorting. Over de toeslagen wordt geen korting gegeven. De korting geldt uitsluitend bij bijplaatsing van (een) extra bed(den) op de kamer van 2 volbetalenden. Een 3 of 4pers. kamer is een 2pers. kamer met bijplaatsing van extra bed(den). Om computertechnische redenen staat er op uw factuur en voucher wel een 3- of 4pers. kamer vermeld. Bij appartementen geldt eveneens minimaal 2 volbetalenden. De bijgeplaatste bedden kunnen afwijken van de gewone bedden. Voor bijgeplaatste babybedjes dient u meestal te betalen, dit moet u ter plaatse bij het hotel doen.

EENPERSOONSKAMERS

Deze zijn beperkt voorradig en hebben meestal een toeslag. Deze toeslag verschilt per hotel, en hoewel u meer betaalt, krijgt u meestal een kamer met afwijkende faciliteiten (zonder balkon, douche ipv bad). Voor de juiste éénpersoonskamertoeslagen kunt u contact opnemen met één van onze medewerksters.

BUSRETOURS

Het is ook mogelijk te reserveren voor losse busretours. Er is slechts 1, door ons vastgesteld, in- en uitstapadres mogelijk per bestemming. Prijzen hiervan kunt u terugvinden in de prijslijst van deze brochure.

VOORKEUREN

Het is altijd mogelijk om een preferentie/voorkeur op te geven, zoals bijv. zeezijde, zwembadzijde, kamers naast elkaar etc.Wij kunnen deze preferenties echter nooit garanderen. In verband hiermee kunnen aan preferenties dan ook nooit rechten worden ontleend. Over bijvoorbeeld de ligging van een appartement of hotelkamer is geen discussie mogelijk. Wij willen dit ten zeerste benadrukken om mogelijke misverstanden te voorkomen. De voorkeur wordt doorgeven aan het hotel. De hotelier maakt de uiteindelijke indeling van de kamers en zal zoveel mogelijk rekening houden met de opgegeven voorkeuren.

VERZORGING IN DE BUS

Tijdens de reis adviseren wij u te blijven zitten, lopen en staan is op eigen risico. Tijdens de reis zijn maaltijden niet inbegrepen. Wij adviseren u zelf de nodige proviand mee te nemen, zodat u hier gezellig van kunt genieten volgens uw eigen tijdsindeling. Natuurlijk kunt u tijdens de stops ook bij de wegrestaurants iets gebruiken. Drankjes, warm of gekoeld, zijn aan boord verkrijgbaar tegen schappelijke prijzen.

OPSTAPPLAATSEN PENDELREIZEN

Op het kaartje elders in onze brochure ziet u onze opstapplaatsen. Er is per boeking maar één opstap- en uitstapplaats mogelijk. Bij het opgeven van verschillende opstapplaatsen kunnen wij nooit garanderen dat u in dezelfde bus komt. De opstapplaatsen Nederweert en Maastricht worden altijd na de wissel aangedaan. Voor de Kroatië pendel geldt dat de opstapplaats Maastricht komt te vervallen, hiervoor in de plaats kunt u opstappen in Bocholtz (grensovergang Heerlen). Op onze servicelijnen kan het zijn dat u per Comfort Class bus wordt vervoerd. Mochten wij door omstandigheden niet bij machte zijn de door u gekozen op- of uitstapplaats aan te houden, of om economische redenen besluiten de door u gekozen op- of uitstapplaats te wijzigen, dan zullen wij u de reiskosten op basis van openbaar vervoer 2e klasse vergoeden van de door u gekozen opstapplaats naar de door ons aangegeven opstapplaats. Indien er echter door bijv. evenementen of in opdracht van de gemeente uitgeweken moet worden naar een andere locatie geldt het recht op vergoeding niet. Voor de winterreizen en de Solmar specials geldt een beperkt opstapschema, zie elders in de brochure.

UITSTAPPLAATSEN HOTELS EN APPARTEMENTEN

De bus zal u altijd zo dicht mogelijk bij uw accommodatie afzetten. Het is helaas niet altijd mogelijk om u recht voor de deur af te zetten, in verband met bijv. smalle straatjes/éénrichtingsverkeer. Het kan dus voorkomen dat u een stukje moet lopen om bij uw accommodatie te komen.  Bij de bijzonderheden van de accommodaties hebben we vermeld waar de bus niet voor het hotel kan stoppen. De (verkeers) situatie kan echter gedurende een seizoen wijzigen, waardoor de informatie niet helemaal up to date kan zijn.

VERZORGING ACCOMMODATIE

Hotelkamers kunt u meestal vanaf ca. 13.00 uur betrekken, terwijl u deze moet verlaten om ca. 10.00 uur. Appartementen kunt u, in verband met schoonmaak, over het algemeen pas betrekken v.a. 17.00 uur. Wanneer u een all inclusive pakket heeft geboekt zijn dit ook de tijden dat de all inclusive ingaat en eindigt. In aparthotels, waar u met volpension of halfpension logeert, verliest de keuken meer en meer haar functie en wordt steeds soberder ingericht, omdat men ervan uitgaat dat u maaltijden etc. in en om het hotel gebruikt. In sommige aparthotels is zelfs niets aanwezig. Meestal kunt u het één en ander in beperkte mate bij de receptie verkrijgen. Waarschijnlijk zult u in uw appartement geen koffiezetapparaat, fluitketel, koffiepot etc. aantreffen. Wij raden u aan deze zelf mee te nemen, alsmede handdoeken en theedoeken. Bepaalde faciliteiten zijn in sommige hotels tegen een betaling, zoals bijv. tennisbaan, minigolf, sauna, binnenzwembad etc. ondanks dat dit niet staat vermeld in onze brochure.
Houdt u rekening met extra kosten. Deze rekent u ter plaatse af met de hotelier. Indien uw accommodatie beschikt over een airco willen wij u erop wijzen dat deze meestal werkzaam is van ca. half juni tot half september. Dit wordt door het hotel centraal geregeld. Bepaalde faciliteiten in de hotels zijn tegen betaling, zoals bijv. kluisjes, minibar, tennisbaan, minigolf, ligbedden, biljart, binnenzwembad etc. Het kan eveneens zijn dat er een borg moet worden betaald voor de afstandsbediening van de tv. In sommige binnenzwembaden is het verplicht om een badmuts te dragen en kan het zijn dat kinderen niet zonder begeleiding toegelaten worden. Dit zijn allemaal ontwikkelingen die tijdens het seizoen kunnen wijzigen. Om deze reden vermelden wij deze zaken niet bij de hotelbeschrijvingen.

REISLEIDING

Op uw bestemming aangekomen wordt u verwelkomd door onze (in de meeste gevallen Nederlandstalige ) reisleiding ter plaatse. Zij zijn er om uw vragen te beantwoorden en uw belangen te behartigen. Tijdens uw verblijf bezoeken zij regelmatig het hotel. Bovendien hangt in elk hotel een informatiebord met allerlei nuttige informatie. Zeker in geval van onverwachte gebeurtenissen kunt u op onze reisleiding rekenen voor hulp en bemiddeling bij contacten met medici, verzekeringen etc. Vergeet evenwel niet om een goede reis- en ongevallenverzekering af te sluiten. Maar ook voor het boeken van een excursie, uitgaansmogelijkheden, winkeltijden etc. bent u bij onze reisleiding aan het goede adres.

VERTRAGINGEN

Vertragingen door verkeersdrukte, stakingen, opstoppingen, weersinvloeden, maar ook technische mankementen aan de bus zijn voor ons overmacht situaties. Het is mogelijk dat een gedeelte van de reis hierdoor niet kan worden uitgevoerd met b.v. een Royal Class touringcar. Het verschil in toeslag krijgt u in dat geval voor de betreffende heen- of terugreis terugbetaald. U boekt onder het beding dat u ons nooit voor verdergaande gevolgen aansprakelijk stelt. Indien de oorzaak aan een technisch mankement te wijten is en daardoor de vertraging langer dan 6 uur duurt, wordt u een maaltijd vergoed tot maximaal € 12,50 per persoon. Vertraging wordt pas als zodanig beschouwd na de officiële aankomsttijden, welke als volgt zijn: Costa Brava en Kroatië circa 12.00 uur, Salou en omgeving  circa 13.30 uur, Peñiscola,en Benidorm circa 15.00 uur. Als de verkeersdrukte en dergelijke meewerkt bent u in de praktijk uiteraard vroeger op uw bestemming. Indien u meer dan 8 uur later op uw vakantiebestemming arriveert, vergoeden de meeste annuleringsverzekeringen één vakantiedag. Voor de retourreis gaan de uren tellen indien u na 14.00 uur de grens met Nederland  passeert.

DE BUSSTEMMING

In de zomer van 2011 hebben wij onze medewerking verleend aan de opnames van een televisiereeks onder de naam “De Busstemming”. In deze serie komen een aantal reizen die door Solmar worden aangeboden naar voren. Vijf presentatoren bezoeken verschillende bestemmingen en volgen reizigers en hun vakantie-ervaringen. Uiteindelijk is er een zeer leuke en ontspannende serie uitgekomen die een fantastische kijk geeft op de reiziger en de prachtige bestemmingen. Wellicht  krijgt deze serie een vervolg en wie weet neemt u volgend jaar plaats in een bus met cameraploeg.

INRICHTING HOTELKAMERS

De faciliteiten op de kamers zoals deze in de folder zijn beschreven zijn gebaseerd op 2pk’s. Indien het een 1pk betreft of als de kamer door meerdere personen wordt bezet, dan kan de beschrijving afwijken. (voorbeeld: als er een derde bed bijgeplaatst moet worden, dan wordt er wel eens een tafeltje o.i.d. uit de kamer verwijderd).

AIRCO EN CV

Het al dan niet functioneren van airco en/of cv wordt centraal geregeld en dus door de directie van de accommodatie bepaald. (voorbeeld: de meeste apparaten die hier zijn geïnstalleerd functioneren als airco, of als cv. het is niet mogelijk dat op kamer 1 iemand de cv aanzet en op kamer 2 iemand de airco). De directie bepaalt dus of  en wanneer de apparaten op airco of cv staan.

AANGEPASTE ACCOMMODATIE

Onze accommodaties zijn niet geschikt of speciaal aangepast voor rolstoelgebruikers. Het is wel mogelijk een inklapbare rolstoel mee te nemen, dit dient u bij de reservering door te geven. Sommige hoteliers beweren geschikte kamers te hebben voor rolstoelgebruikers, echter uit ervaring weten wij dat deze niet voldoende zijn aangepast. Wij hebben uitgebreide informatie van alle hotels beschikbaar, welke u bij één van onze medewerksters of op internet kunt raadplegen. Een beoordeling of een hotel voor iemand geschikt is kunnen wij echter nooit geven, aangezien we niet weten in hoeverre iemand afhankelijk is van een rolstoel. Veel hotels beschikken namelijk over trapjes naar bijvoorbeeld het zwembadterras, eetzaal, of andere faciliteiten, ondanks dat bij de informatie vermeld staat dat het hotel rolstoeltoegankelijk is.

MAALTIJDEN

De maaltijden in de hotels worden over het algemeen in buffetvorm gebruikt en kunnen per hotel sterk verschillen. Klachten over maaltijden kunnen wij nimmer in behandeling nemen daar smaak en kwaliteit veelal persoonlijk zijn. Het kan voorkomen dat het maaltijdensysteem afwijkt van de beschrijving. In sommige hotels is het niet toegestaan in korte- of zwembroek de eetzaal te betreden. Bij een 10-daagse halfpension reis verblijft u 7 nachten in het hotel en  heeft u recht op 7 x ontbijt en 7 x diner, bij verblijf op basis van volpension wordt dit uitgebreid met 7 x lunch. Bij langere reizen wordt dit naar evenredigheid van het aantal dagen vermeerderd. Dit geldt ook voor verblijven op basis van all inclusive, de maaltijden blijven altijd gelijk aan bovenstaande. De meeste hotels verstrekken geen lunchpakket meer indien u geen gebruik maakt van de lunch in het hotel.
Als u aan een dieet gebonden bent, geeft u dit dan bij boeking aan ons door. Over de uitvoering, de kwaliteit en het gehoor geven aan uw dieetwensen kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden. Het is handig om uw dieet te vertalen in de landstaal en mee te nemen.

ALL INCLUSIVE

Wij hebben dit seizoen wederom een aantal hotels gecontracteerd waar u gebruik kunt maken van de All-Inclusive formule. Dit houdt in dat de lokale dranken gedurende de gehele dag (tijden staan vermeld bij de informatie van het hotel) gratis tot uw beschikking staan. U kunt dus zo veel en zo vaak wat te drinken bestellen als u maar wilt. Bij de beschrijving van de betreffende hotels vindt u meer uitgebreide informatie over de All-Inclusive formule van het hotel. Wij trachten deze informatie zo goed mogelijk weer te geven, het kan echter voorkomen dat er wijzigingen aangebracht worden door de hotelier, welke wij niet meer in onze brochure kunnen verwerken, zoals bijvoorbeeld het eerder sluiten van een bar. Hier kunnen wij dan ook geen verantwoordelijkheid voor nemen. Het systeem verschilt per hotel, het kan zijn dat u met All Inclusive uw koffie alleen uit een automaat krijgt en de drankjes veelal geschonken worden in plastic glazen. De All Inclusive formule gaat in op het moment dat u de sleutel van uw kamer ontvangt (het inchecken) en eindigt wanneer u op de dag van vertrek uitcheckt bij het hotel.

AFBEELDINGEN EN BESCHRIJVINGEN ACCOMMODATIES

Wij hebben de beschrijvingen van de diverse faciliteiten zo goed mogelijk weergegeven, zoals de accommodatieverschaffer deze aan ons heeft doorgegeven in oktober 2011. Kleine wijzigingen kunnen dus voorkomen. Wij kunnen hiervoor nimmer verantwoording dragen c.q. verantwoordelijk worden gesteld. De in dit reisprogramma, bij de accommodatiebeschrijvingen, afgedrukte foto’s zijn uitsluitend bedoeld om u een indruk te geven van het betreffende hotel of appartement. Het kan voorkomen dat de gekozen afbeelding afwijkt van het in- of exterieur van uw accommodatie.

EXCURSIES TER PLAATSE

De deelname aan excursies, watersporten en andere activiteiten geschiedt op eigen risico. Ook als dit besteld wordt door tussenkomst van onze reisleiding. U boekt bij ons onder het uitdrukkelijke beding dit als eigen verantwoording op u te nemen en ons voor de gevolgen van mogelijke ongelukken nimmer aansprakelijk te stellen. Restitutie van ter plaatse bestelde en betaalde excursies, waaraan u bijv. geen deel heeft kunnen nemen, dient u tijdens uw verblijf bij de reisleiding te regelen. Na uw terugkomst in Nederland is dit in de meeste gevallen niet meer mogelijk. Wij raden u aan om klachten over niet goed uitgevoerde excursies direct te melden bij de reisleiding.

VERLENGING OF WIJZIGINGEN TER PLAATSE

Wilt u op uw vakantiebestemming uw verblijf wijzigen of verlengen, dan moeten alle daaraan verbonden kosten ter plaatse betaald worden.

GRENSDOCUMENT/VREEMD GELD

U dient in het bezit te zijn van een geldig paspoort of geldige toeristenkaart. Voor bijna alle landen in onze brochure geldt dat u met  euro’s kunt betalen, behalve in Denemarken, Hongarije, Kroatië, Tsjechië, Zweden en Schotland.

PERSOONLIJKE GEGEVENS

U bent verplicht tot het verstrekken van persoonlijke gegevens die voor de uitvoering van de reis van belang kunnen zijn. Deze bepaling betreft niet alleen geestelijke of lichamelijke handicaps, doch ook andere hoedanigheden die tijdens de reis voor de reiziger zelf of voor de medereizigers van belang zijn.

UITSLUITING VAN VERDERE DEELNAME

Het kan niet genoeg worden benadrukt, maar het komt helaas weleens voor dat een cliënt zodanig veel overlast bezorgt, dat een hotelier de gast verdere toegang tot het hotel weigert. Dit kan zijn vanwege vernieling, lawaai of overlast gedurende de nacht, tot het laten afgaan van het brandalarm. Wij hopen dat u begrijpt dat dit redenen zijn voor een hotelier om de gast verdere toegang te weigeren. Alle hieruit voortvloeiende kosten komen in dit geval voor uw rekening. Vandaar dit dringend advies: gedraag u als een gast en voorkom dit soort problemen. Ditzelfde geldt ook voor de reis, indien u zodanig hinder veroorzaakt voor de overige passagiers, kunt u voor verdere deelname worden uitgesloten.

WIJZIGEN VAN DE REIS

Wijzigen in een boekingsopdracht kan tot 3 weken voor vertrek tegen een betaling van € 24,--. Binnen 3 weken voor vertrek is het niet meer mogelijk wijzigingen aan te brengen in de reisovereenkomst. Voor onze excursie-, rondreizen en cruises kunnen afwijkende regels gelden.

ANNULEREN VAN DE REIS

Als u uw reis afzegt, zijn hieraan kosten verbonden. Voor slechts 5,5% (en over dit bedrag 21% assurantiebelasting) van de reissom kunt u dit risico afkopen (dit dient u bij de boeking op te geven of binnen 48 uur na boeking). U krijgt dan de reissom gerestitueerd, behoudens de premie en de administratiekosten. U moet wel een geldige reden hebben, b.v. een ernstige ziekte, ook van familie in de 1ste graad, een sterfgeval, ontslag enz. Alle onverwachte gebeurtenissen waar u zelf geen invloed op heeft, zijn in principe een geldige reden. Een verbroken relatie is b.v. geen geldige reden, dat doet u immers zelf. Ook heeft u recht op een gedeeltelijke vergoeding indien u uw vakantie om een geldige reden vroegtijdig moet afbreken. Deze gedeeltelijke vergoeding is echter alleen van toepassing, indien en nadat de S.O.S.-centrale van uw reisverzekering toestemming heeft gegeven, c.q. heeft bemiddeld bij een andere dan de oorspronkelijk geplande terugreis. Alleen een melding aan of van de reisleiding is nooit voldoende.

VOORBEHOUD

Indien voor de periode die dit programma bestrijkt de toegepaste B.T.W.-voorschriften in binnen- of buitenland mochten wijzigen en/of brandstofprijzen extreem stijgen, behouden wij het recht voor die onderdelen de prijs aan te passen, in welk geval u de boeking binnen 5 dagen nadat wij de prijsverhoging hebben meegedeeld, kunt annuleren. In voor-, na- en zelfs hoogseizoen kunnen bepaalde faciliteiten afwijken van de beschrijving, zoals b.v. het niet doorgaan van een entertainmentprogramma door te weinig gasten, een ongevuld zwembad door weersomstandigheden of reparaties, het wijzigen van het maaltijdsysteem (bediening/buffet) enz. Het veroorzaken van overlast door andere gasten of groepen van welke nationaliteit dan ook, evenzo het ontstaan van bouwactiviteiten, strand- of wegenverbetering bij de omgeving van het vakantieobject, of onregelmatigheden die op kunnen treden ten gevolge van afwijkende gewoontes en mentaliteit van het vakantieland; In zuidelijke landen duren bepaalde zaken langer dan wij gewend zijn in Nederland. Elektriciteit en watertoevoer laten het wel eens afweten en reparaties nemen soms wat meer tijd in beslag. Wij kunnen hier geen verantwoordelijkheid voor nemen, maar met begrip voor elkaar voorkomt u veel ergernis. Het kan voorkomen dat een hotel in voor- en naseizoen later opengaat of eerder sluit dan door ons weergegeven in deze brochure. In dit geval zullen wij u uiteraard een aanvaardbaar alternatief aanbieden. Het is niet altijd mogelijk om u hierover vooraf te informeren.  Mondelinge toezeggingen die niet schriftelijk bevestigd zijn, binden Solmar Tours niet. Wij zullen steeds uw belangen naar beste weten behartigen.

KLACHTEN

Indien u meent ter plaatse een rechtvaardige klacht te hebben en de reisleiding niet bij machte is deze ter plaatse op te lossen, vraagt u dan een schriftelijke verklaring. Alleen met een schriftelijke verklaring welke is getekend door de reisleiding en hotel kunnen wij uw klacht in behandeling nemen. Vraagt u deze verklaring niet, dan kunnen wij achteraf weinig voor u doen. Kunt u om de één of andere reden deze verklaring niet krijgen of wordt er op het probleem onvoldoende gereageerd, belt u dan vanuit uw vakantiebestemming: 0031-495-588740. Mocht u ondanks al onze inspanningen toch menen een gerechtvaardigde klacht of opmerking te hebben, dan verzoeken wij u deze binnen 14 dagen na thuiskomst schriftelijk in te dienen. Brieven worden altijd voor onderzoek naar onze reisleiding en de betreffende accommodatieverschaffer doorgestuurd.

TOEPASSELIJKHEID VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN

Op alle overeenkomsten welke met Solmar Tours worden gesloten, zijn onze algemene reisvoorwaarden van toepassing, welke zijn gedeponeerd bij de Griffie van de Arrondissementsrechtbank te ’s-Hertogenbosch en op uw verzoek onverwijld kosteloos worden toegezonden. Mochten er ondanks al onze bemoeiingen toch geschillen ontstaan, dan is uitsluitend bevoegd de Nederlandse rechter binnen het Arrondissement ’s-Hertogenbosch en tussen partijen is slechts het Nederlands recht van toepassing.

Onze volledige voorwaarden staan achter op uw factuur vermeld.

Algemene Reisvoorwaarden

Van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid ETS B.V. h.o.d.n. Vamos, gevestigd en kantoorhoudend te Maarheeze.


Artikel 1. Toepasselijkheid

Deze voorwaarden zullen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, deel uitmaken van iedere reisovereenkomst met Vamos. Een verwijzing door de wederpartij naar eigen voorwaarden wordt door Vamos uitdrukkelijk van de hand gewezen.

 

Artikel 2. Totstandkoming

1. De aanbiedingen welke door Vamos in brochures en op haar website worden gedaan, zijn vrijblijvend en verbinden haar niet dienovereenkomstig een reisovereenkomst te sluiten. De reisovereenkomst komt eerst tot stand, wanneer Vamos een schriftelijke boekingsbevestiging, binnen veertien dagen na boeking, aan de wederpartij doet toekomen.

2. Het aanbod van Vamos is vrijblijvend en kan zo nodig door haar worden herroepen. Herroeping wegens correctie van fouten in de berekening van de reissom of van andere fouten is toegestaan. De herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk voor 17:00 uur van de volgende werkdag na de dag van aanvaarding te geschieden, onder opgaaf van reden. De wederpartij heeft in dat geval recht op onverwijlde restitutie van eventueel betaalde gelden.

3. Vamos wordt niet gebonden door kennelijke fouten en vergissingen. Kennelijke fouten en vergissingen zijn fouten en vergissingen, welke vanuit het perspectief van de gemiddelde reiziger, op het eerste gezicht als zodanig kenbaar zijn of zouden moeten zijn.  

4. Eventuele later gemaakte aanvullingen en/of wijzigingen alsmede (mondelinge) toezeggingen gedaan door Vamos en/of haar personeel, zijn slechts bindend indien Vamos deze schriftelijk heeft bevestigd. De toepasselijkheid van het bepaalde in artikel 3:61 lid 2 en 3 BW wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

5. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen behoort eventuele deelname van de wederpartij aan excursies niet tot de met Vamos gesloten reisovereenkomst.

6.  Na ontvangst van de boekingsbevestiging is de wederpartij verplicht terstond melding te maken van eventuele fouten in de bevestiging, bij gebreke waarvan later herstel van fouten en/of wijzigingen zogenaamde wijzigingskosten door Vamos aan de wederpartij in rekening gebracht kunnen worden.

 

Artikel 3. Reissom

1. Tenzij anders vermeld zijn de reissommen per persoon gebaseerd op de tijdens het in druk geven van de reisbrochure, dan wel de reisadvertentie op de website van Vamos, respectievelijk de datum van boekingsbevestiging, geldende hoogte van inkoopprijzen, lonen, loonkosten, sociale en overheidslasten en andere kosten, waarbij bij een reis van minimaal twee reizigers wordt uitgegaan van verblijf in een tweepersoonskamer.

2. Ingeval van verhoging van een of meer kostprijsfactoren is Vamos gerechtigd de reissom dienovereenkomstig te verhogen, een en ander met inachtneming van terzake bestaande wettelijke voorschriften.

3. Ingeval Vamos tot een prijsverhoging komt binnen drie maanden na het sluiten van de reisovereenkomst, is de wederpartij bevoegd deze overeenkomst schriftelijk te ontbinden binnen acht dagen, nadat de prijsverhoging aan haar bekend is gemaakt.

4. De reisduur wordt vermeld in dagen. De dagen van vertrek en aankomst worden als hele dagen gerekend.

 

Artikel 4. Wijzigingen door de wederpartij

1. Na de totstandkoming van de overeenkomst kan de wederpartij wijziging van de overeenkomst verzoeken. Tot drie weken voor de vertrekdatum kunnen (voor zover mogelijk) wijzigingen aan de reisovereenkomst worden aangebracht. Wijziging van de overeenkomst is echter slechts mogelijk indien de wederpartij de gewijzigde reissom, onder aftrek van de reeds betaalde gelden, voldoet. Voorts zal naast eventuele door de wijziging noodzakelijke communicatiekosten, €25,- per boeking in rekening worden gebracht.

 

5. Hoofdelijkheid en in-de-plaatsstelling

1. Wordt de reisovereenkomst door de wederpartij mede ten behoeve van derden gesloten, dan is de wederpartij hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de reisovereenkomst voortvloeien. Niettegenstaande het voorgaande zijn voornoemde derden tevens voor hun eigen aandeel in de overeenkomst aansprakelijk tegenover Vamos.

2. Tijdig voor aanvang van de reis kan de wederpartij zich laten vervangen door een ander, wanneer aan de navolgende voorwaarden is voldaan:

- de ander voldoet aan de overeenkomst verbonden voorwaarden; en

- het verzoek wordt uiterlijk 7 kalenderdagen vóór vertrek ingediend; en

- de voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken dienstverleners verzetten zich niet tegen deze in-de-plaatsstelling;

De vervanging dient te geschieden door middel van een schriftelijke mededeling van de wederpartij aan Vamos.

3. De wederpartij en degene die de wederpartij vervangt, zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover Vamos voor betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de reissom, de in de in artikel 4 lid 1 bedoelde communicatiekosten en eventuele additionele extra kosten ten gevolge van de in-de-plaatsstelling.

 

6. Wijzigingen door Solmar Tours

1. Vamos heeft het recht de reisovereenkomst te wijzigen indien gewichtige omstandigheden haar daartoe noodzaken. Vamos zal in dat geval de wederpartij daarvan zo spoedig mogelijk in kennis stellen.

2. Onder gewichtige omstandigheden worden verstaan omstandigheden van zodanige aard dat verdere gebondenheid van Vamos aan de overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd. Hiervan zal in ieder geval sprake zijn als er vóór de datum van vertrek voor dat gebied een negatief reisadvies is afgegeven door de Nederlandse overheid. Voorts kan ook het gedrag van de wederpartij een gewichtige reden vormen om de reisovereenkomst te wijzigen.

3. In het geval van een wijziging wegens gewichtige omstandigheden doet Vamos een gelijkwaardig alternatief aanbod aan de wederpartij.

4. Indien de wijziging betrekking heeft op één of meer wezenlijke punten van de reisovereenkomst, kan de wederpartij de wijzigingen afwijzen.

5. Indien de wijziging betrekking heeft op één of meer niet-wezenlijke punten van de reisovereenkomst kan de wederpartij de wijzigingen slechts afwijzen wanneer de wijziging de wederpartij tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt.

6. Indien de wederpartij de wijziging of het alternatieve aanbod afwijst, heeft Vamos het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen. De wederpartij heeft recht op teruggave of kwijtschelding van de reissom, of indien de reis ten dele is genoten, op teruggave van een evenredig deel daarvan.

7a. Indien de oorzaak van de wijziging aan Vamos kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade van de wederpartij, met inachtneming van het bepaalde in artikel 11, voor rekening van Vamos.

7b. Indien de oorzaak van de wijziging aan de wederpartij kan worden toegerekend zal de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de wederpartij komen/worden verhaald op de wederpartij.

7c. Indien de oorzaak van de wijziging noch aan de wederpartij, noch aan Vamos kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun eigen schade. Voor Vamos bestaat deze onder andere uit de extra inzet van menskracht, voor de wederpartij bestaat deze uit onder andere extra verblijf- en repatriëringskosten.

 

7. Opzegging door Vamos

1. Vamos heeft het recht de reisovereenkomst op te zeggen indien gewichtige omstandigheden, zoals omschreven in artikel 6 lid 2, haar daartoe noodzaken. Hierbij wordt opgemerkt dat gedrag van de wederpartij ook een gewichtige reden kan vormen om de reisovereenkomst op te zeggen. Vamos zal in dat geval de wederpartij daarvan zo spoedig mogelijk in kennis stellen.

2. Bij opzegging wegens gewichtige redenen zal Vamos hetzij de reeds betaalde bedragen onmiddellijk restitueren, hetzij een gelijkwaardige alternatieve reis aanbieden.

3a. Indien de oorzaak van de opzegging aan Vamos kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade van de wederpartij voor rekening van Vamos. Of hiervan sprake is dient te worden beoordeeld aan de hand van het bepaalde in artikel 11.

3b. Indien de oorzaak van de opzegging aan de wederpartij kan worden toegerekend zal de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de wederpartij komen.

3c. Indien de oorzaak van de opzegging noch aan de wederpartij, noch aan de Vamos kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun eigen schade. Voor Vamos bestaat deze onder andere uit de extra inzet van menskracht en voor de wederpartij bestaat deze uit onder andere extra verblijf- en repatriëringskosten.

 

8. Klachten

1. De wederpartij is verplicht om bij een tekortkoming in de nakoming van de reisovereenkomst als bedoeld in artikel 11, zoveel mogelijk haar medewerking te verlenen en bij te dragen aan de opheffing daarvan, alsmede eventuele schade zoveel mogelijk te beperken.

2.  Klachten dienen altijd individueel en onmiddellijk ter plaatse bij de betreffende reisleiding of vertegenwoordiging gemeld te worden.  Deze heeft de uitdrukkelijke opdracht onmiddellijk voor een oplossing zorg te dragen. Zij is echter niet bevoegd toezeggingen te doen. Als de reisleiding of plaatselijke vertegenwoordiging niet in staat is de problemen op te lossen wordt er op verzoek van de wederpartij een verklaring van het probleem opgemaakt, waarvan deze dan een kopie ontvangt. Mocht u ondanks al onze inspanningen toch menen een gerechtvaardigde klacht te hebben, dan dient u deze binnen 14 dagen na thuiskomst schriftelijk in te dienen.

3. Als er in de vakantieplaats geen vertegenwoordiging van Vamos is en/of de wederpartij voornoemde verklaring niet verkrijgt, dient zij onmiddellijk een schriftelijke mededeling vanuit het vakantieadres rechtstreeks aan Vamos in Nederland te sturen. Solmar Tours draagt de ontstane noodzakelijke kosten van deze berichtgeving.

4. Slechts bij het overleggen van de hiervoor bedoelde verklaring of rechtstreekse berichtgeving kan een onderzoek naar eventuele vergoeding volgen.

5. Schades aan of verlies/diefstal van de reisbagage en/of andere persoonlijke bezittingen tijdens het vervoer, moeten onmiddellijk na constatering aan de vervoersmaatschappijen worden gemeld. Bovendien dient zo spoedig mogelijk aangifte te worden gedaan bij de politie. 

6. Vamos is niet aansprakelijk voor schade welke is ontstaan door verlies, diefstal en/of beschadiging van reisbagage en/of andere persoonlijke bezittingen. Iedere aansprakelijkheid wordt in deze uitgesloten en Vamos adviseert met klem om een reisverzekering af te sluiten.

 

9. Verplichtingen van de wederpartij

1. De wederpartij is verplicht tot naleving van alle aanwijzingen welke door of vanwege Vamos worden gegeven ter bevordering van een goede uitvoering van de reisovereenkomst en is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door diens ongeoorloofde gedragingen. De wederpartij die een zodanige hinder of overlast oplevert, dat een goede uitvoering van het reisarrangement hierdoor in gevaar komt, kan voorts van verdere deelneming worden uitgesloten. Alle hieruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van de wederpartij indien en voor zover de hinder of last haar kan worden toegerekend.

2. De wederpartij is verplicht eventuele schade te vermijden of zoveel mogelijk te beperken en eventuele schade onverwijld te melden aan Vamos, in overeenstemming met zijn meldingsplicht zoals nader omschreven in artikel 8 lid 2.

3. De wederpartij is zelf verantwoordelijk voor douane-, deviezen-, en gezondheidsvoorschriften. Alle nadelen, die door het niet voldoen aan deze voorschriften ontstaan, komen ten laste van de wederpartij.

4. De wederpartij wordt dringend verzocht zichzelf te verzekeren tegen de gevolgen van verlies, diefstal,  beschadigingen van bagage, ziekte, ongeval ter plaatse of tijdens de reis. De wederpartij boekt onder het uitdrukkelijke beding, dat de wederpartij dit erkent als de eigen verantwoordelijkheid van de wederpartij en Vamos hiervoor nimmer aansprakelijk zal stellen.  

5. De wederpartij is gedurende alle door Vamos (of door personen van wiens hulp zij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt) georganiseerde bus- of andere vervoersreizen verplicht de veiligheidsregels na te leven. De wederpartij is verplicht om de veiligheidsgordel te dragen en niet te gaan staan wanneer de touringcar of enig ander vervoersmiddel in beweging is.

 

10. Annulering / reisonderbreking

1. Indien de wederpartij de reis annuleert, gelden naast de administratiekosten, de navolgende annuleringskosten:

a. bij annulering tot de 28e dag voor de dag van vertrek: de aanbetaling zoals vermeld in artikel 12.1.

b. bij annulering vanaf de 28e dag tot de 7e dag voor de dag van vertrek: 65% van de reissom.

c. bij annulering vanaf de 7e dag tot de dag van vertrek, of het missen van het betreffende vervoersmiddel: 100% van de reissom.

d. bij het niet komen opdagen op de dag van vertrek of het missen van het betreffende vervoersmiddel: 100% van de reissom.

Het tijdstip van annulering is de datum wanneer de schriftelijke bevestiging van annulering wordt ontvangen door Vamos.

2. Indien de wederpartij bij boeking een annuleringsafkoopregeling heeft afgesloten, welke uitsluitend mogelijk is op reizen uit het Vamos-programma, ontvangt deze de reeds betaalde gelden volledig retour, met uitzondering van het annuleringsafkoopbedrag en administratiekosten, zulks echter alleen indien de verzekeringspremie volledig betaald is en de annulering het rechtstreekse gevolg is van de navolgende onzekere gebeurtenissen:

a. de wederpartij is onvrijwillig werkloos geworden nadat de reis is geboekt en de wederpartij een ontslagvergunning van het UWV Werkbedrijf afgegeven in verband met bedrijfseconomische redenen, kan overleggen.

b. de wederpartij aanvaardt na werkloosheid een vaste baan waarvan de indiensttreding valt binnen dertig dagen voor aanvang van de reis.

c. de wederpartij is verplicht een herexamen af te leggen ten tijde van de reis en uitstel is niet mogelijk. Voorwaarde is wel dat het een herexamen ter afronding van een meerjarige schoolopleiding betreft.

d. de wederpartij mag om medische redenen niet reizen. De wederpartij dient hiertoe een verklaring van een arts te overleggen.

e. de wederpartij is overleden, ernstig ziek, of heeft een ongeval opgelopen, een en ander reeds vastgesteld door een arts.

f. een niet-meereizend familielid in de eerste- of tweede graad is overleden, of naar het oordeel van een arts levensgevaarlijk ziek, of heeft letsel opgelopen. Met een familielid in de eerste- of tweede graad wordt bedoeld: Eerste graad: echtgenoot/echtgenote, (schoon)ouders, (schoon)kinderen en degene met wie de wederpartij ten minste 1 jaar (ten tijde van de boeking) samenwoont of een samenlevingscontract heeft. Tweede graad: broers, zwagers, (schoon)zusters, grootouders en kleinkinderen.

g. eigendom van de wederpartij of het bedrijf waar hij werkt is door brand, diefstal, storm, overstroming, ernstig beschadigd.

h. de wederpartij heeft, na de boeking, onverwacht een huurwoning toegewezen gekregen, waarvan de huur ingaat tijdens het reisarrangement of in de periode van 30 dagen tot aanvang van het reisarrangement, aan te tonen met een officiële huurovereenkomst.

i. de wederpartij is zakelijk onmisbaar, omdat een niet-meereizende zaakwaarnemer de zaak niet kan waarnemen op grond van de in lid 2e t/m 2g genoemde omstandigheden.

3. Restitutie van reeds betaalde gelden op grond van het bovenstaande geldt ook voor:

a. meereizende gezinsleden die op dezelfde boekingsbevestiging staan.

b. maximaal drie meereizende gezinnen en vier reisgenoten (geen gezinsleden) van de wederpartij die op dezelfde boekingsbevestiging staan vermeld.

4. Ingeval de wederpartij bij annulering om restitutie verzoekt dient dit binnen 48 uur na het voorval (en voor vertrek) te worden gemeld. Vervolgens dient dit schriftelijk binnen 7 dagen na het voorval te worden bevestigd, vergezeld van originele bewijsstukken. Het tijdstip van annulering is de datum wanneer de schriftelijke bevestiging van annulering wordt ontvangen door Solmar Tours. Bij vermelding van onjuiste gegevens vervalt het recht op restitutie.

5. Bij deelannulering van een reiziger uit een reisgezelschap in een overeenkomst voor een gezamenlijk verblijf in een hotel, appartement, vakantiewoning of andere accommodatie, is de wederpartij annuleringskosten verschuldigd conform de in dit artikel genoemde annuleringskosten tenzij een beroep kan worden gedaan op de annuleringsafkoopregeling.

6. Voor de personen voor wie de reis wel doorgang moet vinden, zal de reissom van toepassing zijn, zoals deze in de prijstabel voor het resterende aantal deelnemers vermeld staat. Indien na deelannulering eenpersoonskamers gereserveerd dienen te worden, zijn de toeslagen voor rekening van de wederpartij. Vamos behoudt het recht voor om bij deelannulering de reis voor alle reizigers geheel te annuleren, indien bijvoorbeeld eenpersoonskamers niet meer beschikbaar zijn. Bij volledige annulering zijn alle reizigers annuleringsgeld verschuldigd.

7. Indien de wederpartij het reisarrangement moet af- of onderbreken op grond van de in artikel 10 lid 2e t/m 2g genoemde omstandigheden, ontvangt de wederpartij:

a. een verhoudingsgewijze vergoeding, op basis van de reissom, over het aantal gehele, niet gebruikte vakantiedagen, wanneer de wederpartij langer dan 24 uur in een ziekenhuis moest worden opgenomen, echter met een maximum van 40 dagen. Deze vergoeding geldt ook voor meereizende gezinsleden, wanneer zij op dezelfde boekingsbevestiging staan vermeld.

b. een verhoudingsgewijze vergoeding, op basis van de reissom, over de gehele gemiste vakantiedagen, met uitzondering van de terugreisdag(en), wanneer de wederpartij voortijdig moet terugkeren naar zijn woon- of verblijfplaats in Nederland, mits de S.O.S.-centrale van de reisverzekeraar toestemming heeft gegeven cq. heeft bemiddeld bij een andere dan de oorspronkelijk geplande terugreis. Bovendien dient terstond de reisleiding en/of uw hotel van het voortijdige vertrek op de hoogte gebracht te worden. Er worden maximaal 40 dagen vergoed. Deze vergoeding geldt ook voor meereizende gezinsleden wanneer zij op dezelfde boekingsbevestiging staan vermeld. 

8. Ingeval de wederpartij bij reisonderbreking om restitutie verzoekt, dient dit binnen 48 uur na het voorval te worden gemeld. Bovendien dient een volledig ingevuld en ondertekend schadeformulier, vergezeld van originele bewijsstukken binnen 7 dagen na terugkomst in het bezit te zijn van Vamos.

9. Het recht op vergoeding vervalt in geval van:

a. vermelding van onjuiste gegevens;

b. annulering en/of reisonderbreking als gevolg van andere oorzaken dan vermeld in artikel 10;

c. annulering en/of reisonderbreking als gevolg van omstandigheden, waarvan bij boeking al te verwachten was dat de reis geannuleerd of onderbroken zou moeten worden, en

d. annulering en/of reisonderbreking als gevolg van omstandigheden veroorzaakt door alcohol of drugs.

 

Lid 11. Aansprakelijkheid en overmacht

1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 6, 7 en 13 is Vamos verplicht tot uitvoering van de overeenkomst overeenkomstig de verwachtingen die de wederpartij op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben.

2. Indien de reis niet overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen verloopt is de wederpartij verplicht hiervan zo spoedig mogelijk mededeling te doen aan Vamos als bedoeld in artikel 8 lid 2.

3. Onverminderd het bepaalde in artikel 9 is Vamos slechts verplicht tot vergoeding van schade van de wederpartij indien er sprake is van een tekortkoming welke aan Vamos, of aan de persoon van wiens hulp zij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, is toe te rekenen indien de reis niet overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen verloopt. Van een aan Vamos toerekenbare tekortkoming zal in ieder geval geen sprake zijn wanneer:

a: de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is toe te rekenen aan de wederpartij of diens medereizigers; of

b: de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst niet kon worden voorzien of kon worden opgeheven, en is toe te rekenen aan een derde die niet bij de levering van de in de reis begrepen diensten is betrokken; of

c: de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is te wijten aan een gebeurtenis die de reisorganisator of degene van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, met inachtneming van alle mogelijke zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen; of

d: de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is te wijten aan overmacht als bedoeld in lid 4 van dit artikel, of de tekortkoming het gevolg is van opzegging door Vamos omdat het aantal aanmeldingen kleiner is dan het vereiste minimumaantal en de wederpartij hiervan tijdig in kennis is gesteld.

4. Onder overmacht wordt verstaan: abnormale en onvoorzienbare omstandigheden waarvan de gevolgen, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, niet konden worden vermeden en welke onafhankelijk van de wil van Vamos bestaan.

5. Ingeval op een in de reis begrepen dienst een Verdrag, Verordening of wet van toepassing is dat een uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid aan Vamos toekent of toestaat, is de aansprakelijkheid van Vamos dienovereenkomstig uitgesloten of beperkt.

6. Indien en voor zover de wederpartij eventueel geleden schade heeft kunnen verhalen uit hoofde van een verzekering, zoals bijvoorbeeld een annuleringskostenverzekering en/of een reisverzekering, is Vamos evenmin aansprakelijk voor deze schade.

7. Als Vamos jegens de wederpartij aansprakelijk is voor gemist reisgenot, bedraagt de schadevergoeding ten hoogste éénmaal de betaalde reissom. De aansprakelijkheid van Vamos voor schade die de wederpartij in het uitoefenen van zijn beroep of bedrijf lijdt, bedraagt ten hoogste éénmaal de betaalde reissom.

8. Onverminderd het hiervoor bepaalde is de aansprakelijkheid van Vamos voor andere schade dan veroorzaakt door dood of letsel van de wederpartij beperkt tot ten hoogste driemaal de betaalde reissom.

9. Bij dood of letsel van de wederpartij is de aansprakelijkheid van Vamos beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval door de verzekeraar van Vamos, of de verzekeraar van de personen of bedrijven van wiens diensten Vamos gebruik maakt, zal worden uitgekeerd.

10. Voormelde beperkingen en/of uitsluitingen van de aansprakelijkheid van Vamos gelden ook ten behoeve van de werknemers van Vamos en overige opdrachtgevers, opdrachtnemers, dienstverleners alsmede hun personeel.  

11. De wederpartij is verplicht om eventuele aansprakelijkheid en/of schade per ommegaande na afloop van de reis schriftelijk te melden bij Vamos. Indien zulks niet tijdig geschiedt vervallen eventuele rechten. In het geval dat een schadeclaim en/of andere aansprakelijkheidsstelling door Vamos in behandeling wordt gegeven bij haar verzekeraar, of de verzekeraar van de personen of bedrijven van wiens hulp Vamos gebruik maakt, is de mogelijke schadevergoeding beperkt tot het bedrag dat de verzekeraar op grond van haar polisvoorwaarden uitkeert. Eventuele uitkering zal eerst plaatsvinden na akkoord van de verzekeraar.

12. Deelname aan excursies geschiedt altijd geheel op eigen risico.

13. Parkeren op het terrein van Vamos geschiedt altijd op eigen risico. Voor schade aan voertuigen kan Vamos nimmer aansprakelijk gesteld worden.

 

12. Betaling

1. Na ontvangst van de boekingsbevestiging dient de wederpartij binnen 5 werkdagen € 45,00 per reiziger, plus de verschuldigde administratiekosten en verschuldigde verzekeringsgelden voor eventueel afgesloten (reis)verzekeringen, bij wijze van aanbetaling te voldoen. Het restantbedrag dient uiterlijk 4 weken voor vertrek in het bezit te zijn van Vamos, tenzij anders is overeengekomen. Bij niet tijdige betaling vervalt het recht te reizen en is Vamos gerechtigd de reis te annuleren. Alle hieruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van de wederpartij.Bij boekingen binnen 4 weken voor vertrek dient de volledige reissom per ommegaande te worden voldaan. De totale reissom dient in alle gevallen vóór de reisdatum door Vamos ontvangen te zijn.

 

13. Ontbinding door Vamos

In gevallen dat de wederpartij:

a. in staat van faillissement wordt verklaard, tot boedelafstand overgaat, een verzoek tot surseance van betaling indient, danwel beslag op het geheel of een gedeelte van haar vermogen wordt gelegd;

b. komt te overlijden of onder curatele wordt gesteld;

c. enige uit kracht der wet of van deze condities op haar rustende verplichting niet nakomt;

d. nalaat het factuurbedrag of een gedeelte daarvan binnen de daarvoor gestelde termijn te voldoen;

heeft Vamos door het enkel plaatsgrijpen van een van die omstandigheden, voordat betaling heeft plaatsgevonden, het recht de reisovereenkomst door schriftelijke verklaring te ontbinden, onverminderd haar rechten op vergoeding van kosten, schade en interesten.

 

14. Rente en kosten

1. Indien betaling niet binnen de in artikel 12 vermelde termijn heeft plaatsgevonden, is de wederpartij van rechtswege in verzuim en is Vamos gerechtigd vanaf dat moment rente van 1,5% per (gedeelte van) maand te berekenen over het nog openstaande bedrag.

2. Indien betaling niet binnen de in artikel 12 vermelde termijn heeft plaatsgevonden is de wederpartij voorts gehouden tot vergoeding van de door Vamos gemaakte incassokasten. Deze incassokosten bedragen: 15% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de eerste € 2.500,00 van de vordering; 10% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 2.500,00 van de vordering; 5% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 5.000,00 van de vordering; 1% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 190.000,00 van de vordering; 0,5% over het meerdere van de hoofdsom met een maximum van € 6.775,00. De in het tweede lid bedoelde vergoeding bedraagt ten minste 
€ 40,00.

 

15. Toepasselijk recht.

1. Het Nederlandse recht is bij uitsluiting van toepassing.

2. Alle geschillen, ontstaan naar  aanleiding van de tussen partijen gesloten reisovereenkomst worden bij uitsluiting van enige andere rechter, dan wel instantie, behandeld door de Rechtbank Oost-Brabant, locatie ’s-Hertogenbosch. 

 

Adres informatie

Onze adresgegevens

Den Engelsman 2a
6026RB Maarheeze

Telefoon: 0495-588740
e-mail: info@enjoyvamos.nl